Podany adres e-mail nie jest powiązany
z żadnym zapytaniem.
Powiedz jak możemy Ci pomóc

Support Group

Chrzanów

Wiadomość została wysłana

Trzymaj rękę na pulsie! Wykonawca
niedługo
powinien się z Tobą
skontaktować.

Wiadomość do:

Strony mobilne czy responsywne – jakie rozwiązanie wybrać?

Autor: Robert Ciesielski, publikacja: 2019-07-12

Zastanawiając się nad wykonaniem lub zleceniem wykonania strony internetowej swojej firmy, stajemy przed kilkoma wyborami. Jednym z nich jest decyzja o wyborze rozwiązania z myślą o użytkownikach urządzeń mobilnych. Możemy im zaoferować dedykowaną stronę mobilną lub stronę responsywną (ang. RWD – Responsive Web Design). Urządzenia mobilne to ogromna część urządzeń, za pośrednictwem których obecnie użytkownicy korzystają z zasobów sieci. W zależności od tego, czy budujemy stronę zupełnie na nowo, czy dostosowujemy istniejącą stronę do wymagań takich urządzeń, kształt rozwiązania, które wybierzemy, będzie wyglądał inaczej.

Zdjęcie nr 1

Strona mobilna to, najprościej rzecz ujmując, uproszczona wersja strony internetowej. Tworzona jest od nowa i posadowiona w osobnej domenie. Zazwyczaj treści na niej są inne – bardziej okrojone – względem treści dostępnym za pośrednictwem wersji desktopowej. Strona mobilna jest zatem osobną stroną dostępną pod innym adresem i zawierającą inny układ jak i zakres prezentowanych treści. Jej alternatywa, czyli strona responsywna, dostosowuje się do urządzenia, na którym jest przeglądana. Adres witryny pozostaje niezmieniony, zmianie może ulec jednak ułożenie prezentowanych na niej informacji. Przyjrzyjmy się cechom obu tych rozwiązań.

Zalety strony mobilnej vs zalety strony responsywnej

Stronę mobilną cechuje przede wszystkim lekkość i szybkość wyświetlania. Jest łatwiejsza w implementacji niż strona responsywna, wdrożenie przebiega szybciej i jest mniej kosztowne. Dużą zaletą strony mobilnej jest ograniczenie jej testowania tylko do urządzeń mobilnych – skraca to i upraszcza proces wdrażania. Nawigacja po stronie również jest łatwa. Często dostępne są gotowe szablony stron mobilnych, które można wykorzystać. Nie zapominajmy, że na stronie mobilnej można oczywiście umieścić adres pełnej strony internetowej – niektórzy użytkownicy mogą chcieć z niej skorzystać. Warto zauważyć również możliwości samego już prezentowania treści i dostosowywania ich do użytkowników urządzeń mobilnych – możliwe jest na przykład połączenie się z dostępnymi w urządzeniu mapami lub dodanie przycisku pozwalającego od razu zadzwonić pod wyświetlający się numer telefonu zawarty w witrynie.

Rozwiązanie opierające się na zastosowaniu strony responsywnej również cechuje się szeregiem zalet. Jedną z nich jest posiadanie jednego adresu strony – wystarczy, że zapamiętamy lub zapiszemy go raz. Z tym wiąże się jeden kod śledzenia Google Analytics – nie ma konieczności ponownego umieszczania go w kodzie strony. Cel istnienia stron responsywnych jest tak naprawdę chyba ich największą zaletą – chodzi przecież o możliwość wyświetlania tej samej witryny na rozmaitych urządzeniach – od laptopów przez tablety, aż do smartfonów. Ta elastyczność możliwa jest dzięki zaawansowanym możliwościom rozpoznawania rozdzielczości ekranu i dostosowywania na tej podstawie układu wyświetlanych treści. Strony responsywne to nie oddzielne strony, a dostosowanie strony pierwotnej – zatem nie ma konieczności wielokrotnego wprowadzania tych samych treści. CMS (ang. Content Management System – system zarządzania treścią) mamy jeden, więc jednorazowo wprowadzamy teksty i grafiki.

Wady strony mobilnej vs wady strony responsywnej

Jak już wspomniano, stronę mobilną cechuje uproszczenie treści. Na mniejszym ekranie prezentujemy krótsze teksty, mniejsze grafiki oraz okrojoną nawigację. Minusem w tej sytuacji jest konieczność osobnego przygotowywania i umieszczania elementów zawartości – bo osobna strona to oddzielny CMS. Dodatkowym utrudnieniem, z którym należy się liczyć, decydując się na zastosowanie strony mobilnej, jest konieczność osobnego umieszczania kodu śledzenia Google Analytics. Witryna będzie znajdować się pod innym adresem, niż jej „rodzima” wersja, zatem kod trzeba będzie wprowadzić ponownie.

Strony responsywne cechują się wyższymi kosztami utrzymania. Uwidaczniają się one już na etapie testów – z uwagi na konieczność dostosowania się do każdej możliwej rozdzielczości ekranu proces projektowania i wdrażania architektury jest bardzo wymagający. W związku z tym strona długo ładuje się w przeglądarce – dużo „waży”. Możliwości wykorzystywania funkcji telefonu, jak na przykład szybkie wykonanie połączenia z wyświetlanym numerem, są ograniczone. Skoro mamy do czynienia z tą samą stroną, wyświetlaną na różnych urządzeniach, korzystamy ciągle z tej samej nawigacji. O ile jej możliwości dostosowania się pomiędzy laptopem a tabletem mogą być bardzo dobre, tak już na ekranie smartfona może nie być to takie proste. Dodatkowo na tych najmniejszych ekranach możemy mieć problem z przyjęciem takiej dużej ilości treści. Jeśli jest ona taka sama jak na wersji desktopowej, to nawet pomimo elastycznego, pasującego rozmieszczenia treści może być po prostu zbyt dużo.

Co wybrać?

Ruch w witrynach internetowych, pochodzący z urządzeń mobilnych, rośnie w ogromnym tempie. Projektując serwis – od razu trzeba myśleć o użytkownikach korzystających właśnie z takich rozwiązań. Jeśli jednak istniejemy w sieci już od jakiegoś czasu, a tworzenie nowej strony mobilnej aktualnie przekracza możliwości naszego budżetu, strona responsywna będzie odpowiednim posunięciem. Strona mobilna jest szybsza i tańsza we wdrożeniu, jednak trzeba liczyć się z okrojeniem treści. Strona responsywna jest bardziej czasochłonna, jednak jeśli dysponujemy witryną o dużej ilości złożonych treści, będzie ona lepszym rozwiązaniem. Decyzja zależy zatem od możliwości czasowych i finansowych, a także od ilości i stopnia złożoności treści, które zawiera nasza witryna.


Opracował:
Robert Ciesielski
Support Group

Strony internetowe - komu zlecić?

Poniżej przedstawiamy ranking 18 448 Specjalistów od Stron Internetowych najlepszych w 2024 roku w poszczególnych miastach powiatowych:

Więcej poradników o stronach internetowych